Činnosti PPP a další poskytované služby
- Individuální a skupinová diagnostika.
- Zjišťování předpokladů pro školní docházku.
- Odborná péče pro děti se specifickými poruchami učení a chování.
- Péče o nadané děti včetně následné péče.
- Psychologické poradenství pro děti, žáky, studenty, jejich rodiče a pracovníky škol.
- Terapeutická činnost (závislosti, osobní krize, šikana, poruchy příjmu potravy, psychosomatické potíže).
- Poradenské a terapeutické vedení rodin v krizi, včetně porozvodové péče.
- Kariérové poradenství.
- Organizace seminářů a přednášek pro učitele a rodiče.
- Preventivní programy ve školách (návštěvy, konzultace, prevence rizikového chování).
- Metodické vedení výchovných poradců a metodiků prevence.
- Spolupráce se sociálními odbory, lékaři, Policií ČR a dalšími institucemi.
- Zajišťování odborné praxe studentů VŠ a VOŠ.
- VTI (Videotrénink interakcí) – podpora komunikace ve školách a rodinách.
JAK SI JEDNOTLIVÉ SLUŽBY PŘEDSTAVIT?
Diagnostická | Poradenství | Terapeutická činnost | Prevence rizikového chování | Metodická činnost | Vzdělávací aktivity | |
---|---|---|---|---|---|---|
Popis | Posuzování schopností, dovedností a dalších předpokladů dětí, individuální vyšetření. | Konzultace problému, psychologické nebo speciálně pedagogické vedení. | Dlouhodobá práce na pozitivních změnách, různé formy terapie (rodinná, skupinová, individuální). | Řešení šikany, drog, agresivity, xenofobie, práce se školními kolektivy, metodická pomoc při tvorbě preventivních programů. | Podpora pedagogům při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. | Vzdělávání pedagogických pracovníků v péči o žáky nadané, se specifickými poruchami, nebo žáky z odlišného prostředí. |
Cílová skupina | Děti, žáci, studenti, zákonní zástupci... | Děti, žáci, studenti, rodiče, školy... | Klienti a jejich rodiny | Školní kolektivy, pedagogové | Pedagogičtí pracovníci | Pedagogičtí pracovníci |
Časový rozsah | 1,5–2 hodiny | 60–90 minut | 60–90 minut | Individuální trvání dle potřeby | Individuální trvání dle potřeby | Individuální trvání dle potřeby |
Výstup | Zpráva, doporučení pro zákonné zástupce a školu. | Návrh řešení, případná domluva na následující konzultace. | Postupná podpora a pomoc při procesu změny k lepšímu. | Preventivní programy a metodická doporučení do praxe. | Metodická doporučení a podpora. | Certifikáty o úspěšném složení odborného školení, doporučení do praxe. |
Před vyšetřením si ve svém výchovném zařízení zažádejte o snímek školy. Zároveň si ujasněte, co od vyšetření čekáte a jaký by měl být výsledek. Můžete se ptát na vše, co Vás zajímá - vyšetření probíhá v klidné
a uvolněné atmosféře. K formuláři pro školy
POSKYTUJEME SLUŽBY PRO:
Test studijních předpokladů
Cíl: Zhodnotit schopnost zvládání učiva na různých typech škol.
Výstup:
- Návrh vhodného typu vzdělávacího oboru (učební obory, maturitní obory, gymnázia).
- Identifikace silných stránek a předpokladů žáka (matematika, naukové předměty, univerzální nadání).
- Konzultace k volbě studijního oboru a alternativám.
Forma:
- Hromadné testování ve škole s individuálními konzultacemi.
- Individuální objednání, zejména u žáků s prospěchovými problémy.
- Konzultace s nezletilými v přítomnosti rodičů, se zletilými osobně.
Zájmový dotazník
Cíl: Pomoci nerozhodným žákům identifikovat jejich přirozené zájmy a sklon k určitým typům činností.
Výstup:
- Návrh vhodných studijních oborů na základě preferencí.
- Určení typů práce, které žákovi vyhovují a naopak nevyhovují.
Forma:
- Interaktivní práce s dotazníkem během dvou individuálních konzultací (2x 1 hodina)
Besedy na téma prevence
Cíl: Informovat o dané problematice dle zakázky (např. besedy o drogách, alkoholismu...)
Forma:
- interaktivní beseda dle dohody s trváním 90–120 minut.
Místo:
- ve škole, doprava je hrazena školou.
Cílová skupina:
- všichni učitelé všech druhů škol.
Komplexní kurz ohledně specifických poruch učení
Cíl: Vzdělávat ohledně různých poruch učení a pomáhat s jejich nápravou.
Forma:
- několik na sebe navazujících sekání zaměřených na různé poruchy (SPU dysgrafie, SPU dyslexie...) a jejich následnou nápravu.
- seznámení s relevantní odbornou literaturou
Místo:
- dle domluvy
Cílová skupina:
- především učitelé prvního stupně.
Dílčí přednášky o poruchách učení
Cíl: Vzdělávat ohledně různých poruch učení a pomáhat s jejich nápravou.
Forma:
- jednorázové setkání na Vámi zvolené téma (SPU dyslexie, SPU dysortografie, SPU dysgrafie...) a jejich základní nápravné postupy.
- seznámení s relevantní odbornou literaturou a pomůckami.
Místo:
- dle domluvy
Cílová skupina:
- především učitelé prvního stupně.
Přednášky o poruchách učení na 2. stupni
Cíl: Předat základní vzdělání ohledně různých poruch učení a jejich nápravných postupech.
Forma:
- jednorázové setkání na Vámi zvolené téma a jejich základní nápravné postupy.
- metoda videotrénink interakcí – učitel v prostředí školy metodou videotréninku posiluje správné vzorce chování
Místo:
- dle domluvy
Cílová skupina:
- především učitelé druhého stupně.
Metodika a poskytování servisu
Cílem služeb je vedení výchovných poradců a školních metodiků prevence, dále organizace pravidelných setkání, řešení aktuálních otázek regionu, nabízení vzdělávání ve spolupráci s Pedagogickým centrem a odborníky z regionu.
Služby metodiky a servisu
Metodické vedení výchovných poradců a školních metodiků prevence
Cíl: pravidelná setkání, řešení aktuálních problémů, legislativní novinky, odborné vzdělávání.
Forma:
- konzultace, semináře, další spolupráce s Pedagogickým centrem a s odborníky z regionu, prevence sociálně-patologických jevů.
Místo:
- PPP a PC ÚnO
Délka trvání:
- dle stanoveného programu
Cílová skupina:
- Výchovní poradci, školní metodici prevence základních (i ZŠ praktických), středních škol a odborných učilišť okresu Ústí nad Orlicí.
Práce se školami a učiteli
Cíl: různorodá podpora pedagogů při interakci s dětmi se speciálními potřebami.
Forma:
- systémová spolupráce formou týmové práce s učiteli, rodiči a sociálními pracovníky.
- konzultace ohledně integrace dětí se speciálními potřebami.
- tematické semináře zaměřené na aktuální potřeby pedagogů.
- metodická pomoc učitelům při používání metody VTI (Videotrénink interakce)
Místo:
- dle domluvy
Cílová skupina:
- pedagogičtí pracovníci všech typů školských zařízení okresu Ústí nad Orlicí
Vážené paní ředitelky, paní učitelky mateřských škol,
Cílem těchto stránek je vás informovat o různých projektech a možnostech, či dalších záležitostech, které se týkají vaší práce. Doufáme, že pro vás tyto stránky budou přínosné.
Pokud doporučujete vyšetření školní zralosti nebo odkladu docházky, vyplňte nahoře zmíněný formulář a zašlete nám jej do PPP, případně ho předejte rodičům. V případě jiného důvodu vyšetření sepište krátkou zprávu s popisem důvodu a očekávání od návštěvy poradny. Předem děkujeme.
Podpůrné materiály
Výchovně-vzdělávací projekt "Včelička"
Jedná se o výchovně - vzdělávací materiál pro děti ve věku 4-6 let realizovaný prostřednictvím stejnojmenné cvičebnice a pracovního sešitu Včelička.
Učební systém "Mutabene"
Jedná se o učební systém pro předškolní vzdělávání v mateřských školách. Vhodný je i pro 1. stupeň základních a speciálních škol LOGICO.
Důležité informace z oblasti školní zralosti a odkladů školní docházky:
PPP Ústí nad Orlicí začíná vyšetřovat děti z důvodu posouzení školní zralosti vždy od konce března příslušného kalendářního roku. výjimečně dříve u dlouhodobě vedených klientů. Děti v tomto věku potřebují dostatek času na svoje mentální vyzrávání. V létě se řeší „dodatečné odklady“ pro děti, které z vážných důvodů nebyly vyšetřeny do 31. května.