Činnosti PPP a SPC
Vnitřní řád PPP a SPC
Všichni pracovníci se řídí Vnitřním řádem PPP a SPC, který definuje způsob a rozsah zpracování osobních údajů. Naši pracovníci jsou kvalifikovaní absolventi magisterského studia psychologie a speciální pedagogiky, kteří svou odbornost neustále rozvíjejí prostřednictvím dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.
Pedagogicko-psychologická poradna poskytuje služby pedagogicko-psychologického a speciálně pedagogického poradenství a pedagogicko-psychologickou a speciálně pedagogickou pomoc při výchově a vzdělávání žáků.
Činnost pedagogicko-psychologické poradny se uskutečňuje ambulantně a návštěvami zaměstnanců právnické osoby vykonávající činnost pedagogicko-psychologické poradny ve školách a školských zařízeních.
Pedagogicko-psychologická poradna zajišťuje:
a) zjišťuje pedagogicko-psychologickou připravenost žáků na povinnou školní docházku a vydává o ní zprávu a doporučení,
b) zjišťuje speciální vzdělávací potřeby žáků škol a na základě výsledků psychologické a speciálně pedagogické diagnostiky vypracovává doporučení s návrhy podpůrných opatření pro žáka,
c) vydává zprávu a doporučení podle jiného právního předpisu za účelem stanovení podpůrných opatření na základě posouzení speciálních vzdělávacích potřeb žáka nebo mimořádného nadání žáka,
d) vydává zprávu a doporučení podle jiného právního předpisu k zařazení žáka do školy, třídy, oddělení nebo studijní skupiny zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona nebo zařazení nebo převedení do vzdělávacího programu odpovídajícího vzdělávacím potřebám žáka,
e) provádí psychologická a speciálně pedagogická vyšetření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky mimořádně nadané,
f) poskytuje žákům přímou speciálně pedagogickou a psychologickou intervenci,
g) poskytuje poradenské služby žákům se zvýšeným rizikem školní neúspěšnosti nebo vzniku problémů v osobnostním a sociálním vývoji; jejich zákonným zástupcům a pedagogickým pracovníkům vzdělávajícím tyto žáky poskytuje poradenské služby zaměřené na vyjasňování osobních perspektiv žáků,
h) poskytuje poradenské služby žákům z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami,
i) poskytuje metodickou podporu škole a školskému zařízení při poskytování poradenských služeb a podpůrných opatření,
j) poskytuje žákům kariérové poradenství,
k) poskytuje informační, konzultační, poradenskou a metodickou podporu zákonným zástupcům žáka,
l) prostřednictvím metodika prevence zajišťuje prevenci rizikového chování, realizaci preventivních opatření a koordinaci školních metodiků prevence.
Speciálně pedagogické centrum poskytuje poradenské služby zejména při výchově a vzdělávání žáků s mentálním, tělesným, zrakovým postižením, vadami řeči, souběžným postižením více vadami nebo autismem.
Žákům škol zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona a školských zařízení jsou poradenské služby speciálně pedaogického centra poskytovány pouze v rámci diagnostické péče. Speciálně pedagogické centrum poskytuje žákům s mentálním, tělesným, zrakovým postižením, vadami řeči, souběžným postižením více vadami nebo autismem přímé speciálně pedagogické, logopedické a psychologické intervence, nemůže-li tyto služby zajistit škola nebo školské zařízení, kde je žák zařazen.
Činnost speciálně pedagogického centra se uskutečňuje ambulantně a návštěvami pedagogických pracovníků centra ve školách a školských zařízeních, případně v rodinách, v zařízeních pečujících o žáky s mentálním, tělesným, zrakovým postižením, vadami řeči, souběžným postižením více vadami nebo autismem.
Speciálně pedagogické centrum zajišťuje:
a) zjišťuje připravenost žáků s mentálním, tělesným, zrakovým postižením, vadami řeči, souběžným postižením více vadami nebo autismem na povinnou školní docházku,
b) zjišťuje speciální vzdělávací potřeby žáků s mentálním, tělesným, zrakovým postižením, vadami řeči, souběžným postižením více vadami nebo autismem a přihlíží přitom k lékařskému posouzení zdravotního stavu nebo posouzení jiným odborníkem, zpracovává odborné podklady pro nastavení podpůrných opatření pro tyto žáky a pro jejich zařazení nebo přeřazení do škol a školských zařízení a pro další vzdělávací opatření, vypracovává zprávy z vyšetření a doporučení ke vzdělávání žáků,
c) zajišťuje speciálně pedagogickou péči, speciálně pedagogické vzdělávání a logopedickou intervenci pro žáky s mentálním, tělesným, zrakovým postižením, vadami řeči, souběžným postižením více vadami nebo autismem, kteří jsou vzděláváni ve škole, třídě, oddělení nebo studijní skupině, která není zřízena podle § 16 odst. 9 školského zákona, nebo kterým je stanoven jiný způsob plnění povinné školní docházky,
d) vydává zprávu a doporučení podle jiného právního předpisu za účelem stanovení podpůrných opatření na základě posouzení speciálních vzdělávacích potřeb žáka,
e) vydává zprávu a doporučení podle jiného právního předpisu pro zařazení žáka do školy, třídy, oddělení nebo studijní skupiny zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona nebo zařazení nebo převedení do vzdělávacího programu odpovídajícího vzdělávacím potřebám žáka,
f) poskytuje kariérové poradenství žákům s mentálním, tělesným, zrakovým postižením, vadami řeči, souběžným postižením více vadami nebo autismem,
g) vykonává speciálně pedagogickou, psychologickou a logopedickou diagnostiku a poskytuje poradenské služby se zaměřením na pomoc při řešení problémů ve vzdělávání, v psychickém a sociálním vývoji žáků s mentálním, tělesným, zrakovým postižením, vadami řeči, souběžným postižením více vadami nebo autismem, na zjištění individuálních předpokladů a vytváření podmínek pro uplatňování a rozvíjení schopností, nadání a na začleňování do společnosti,
h) poskytuje pedagogickým pracovníkům a zákonným zástupcům poradenství v oblasti vzdělávání žáků s mentálním, tělesným, zrakovým postižením, vadami řeči, souběžným postižením více vadami nebo autismem,
i) poskytuje metodickou podporu škole,
j) poskytuje informační, konzultační, poradenskou a metodickou podporu zákonným zástupcům žáků.